Conferentie Webredactie & contentmarketing

In: conferenties|meetings|Social media|websites

15 Nov 2012


Samen met Lucienne Boehmer en Emma Taapken van SSC OOS bezoek ik de webconferentie in de jaarbeurs Utrecht georganiseerd door Entopic. Er zijn wat problemen met het spoor op zowel de heenweg als de terugweg, maar ondanks die kleine problemen is het een inspirerende dag. Op de conferentie ontmoeten we ook nog Amanda Koopman van het SMC. Erasmuscollega Arnoud Houweling schijnt er ook te zijn maar omdat wij geen van drieën weten hoe die er uitziet komen we die niet tegen.

Engiszins verlaat op het spoor vallen we ergens middenin de keynote van Polle de Maagt. Niet heel erg interessant. Hij vertelt veel over zijn werk voor de KLM die erg veel doet met social media maar waarover ook, door veel artikelen in de vakpers, al veel bekend is.

Gerry McGovern

De tweede plenaire spreker is de Ier Gerry McGovern, een naam als van een Amerikaanse presidentskandidaat, en daar begint hij ook mee. Met de campagnewebsites van de kandidaten voor het presidentschap van de Verenigde Staten. Hij laat zien dat op de websites van de kandidaten eigenlijk maar twee dingen staan: “geef” of “ondersteun” of iets soortgelijks, en de oproep om je emailadres achter te laten. Zie bijvoorbeeld de website van Mitt Romney. Volgens hem gaat het er bij een website om je te concentreren op de toptaken en kan er van de meeste websites zo’n 90% weggegooid worden. Een inspirerend verhaal. Goed van toepassing op gigantische websites zoals die van de universiteit, het ESSC en van SSC OOS.

Peter Minkjan

Daarna gaan we naar verschillende breakout sessies. Samen met Emma en Lucienne volg ik de keynote over Facebookmarketing door Peter Minkjan. Hij gaat vooral in op Edgerank en het algoritme van Facebook. Hoe je Facebook het slimst gebruikt. Een groot deel van wat hij vertelt heb ik online al gelezen in een handig instructieboekje van Edgerank. Wanneer moet je posten, hoe vaak, wat is het meest succesvol?

Kirsten Jassies

Daarna door naar Kirsten Jassies die het heeft over visual storytelling. Een niet al te diepgaand verhaal dat ook nog eens erg snel wordt verteld. De spreekster is een kwartier te vroeg klaar, heeft zich in de tijd vergist. Maar ook hier doe ik toch weer ideeën op. Prachtige voorbeelden, zoals het time lapse filmpje van het Yosemite Park. Mooi om te zien maar niet echt praktisch toepasbaar, hoewel… met de foto’s die Joop Mathijsse van het in aanbouw zijnde Studentenpaviljoen maakt is wellicht ook zo’n mooi filmpje te maken. Ook zouden we usergenerated content kunnen gebruiken om meer foto’s te krijgen van de studenten en de universiteit voor op onze websites.

Steven Post Uiterweer en Jurry Cortwijn

Derde breakout sessie gaat over WordPress, het content management systeem (cms) waarin ik dit blog aan het schrijven ben. Ik dacht ook altijd dat WordPress enkel en alleen voor blogs werd gebruikt, maar twee vrolijke jongemannen in geruite hemden, Steven Post Uiterweer en Jurry Cortwijn, laten het tegendeel zien. Het is een handig, gemakkelijk en gratis cms waarmee hele websites worden gebouwd, zoals die van NRC en New York Times. Omdat we op de universiteit met een ander cms (Typo3) werken, niet echt direct toepasbaar voor ons.

Terug naar de grote zaal voor het laatste serieuze gedeelte van het programma. Een prachtige zaal trouwens, die Polar zaal in de Jaarbeurs Utrecht. Een ovale zaal met het publiek aan vier zijden en het podium in het midden. De sprekers lopen rondom een glazen katheder waar ze geen enkele keer op kijken, slechts de laatste spreker gebruikt het om zijn boeken er af te pakken om daaruit te citeren. Maar over die spreker later meer.

Robert Rose

Eerst vertelt de Amerikaan Robert Rose over ‘content marketing, van buzz naar business’. Eén ding wordt duidelijk vandaag. Storytelling is ‘in’. Niet de cijfers zijn het belangrijkst, dat was vroeger, maar het verhaal is nu het belangrijkst. Daarmee overtuig je je publiek en dan stromen daarna de inkomsten vanzelf binnen. Volgens Rose zijn de webredacteuren de marketers van de toekomst, zij schrijven de verhalen die broodnodig zijn. Een mooie samenvatting van het begrip contentmarketing.

Wim Daniëls

Afsluiter is vaste columnist van het radioprogramma Spijkers met koppen op zaterdag, Wim Daniëls. Een luchtige afsluiter over de functie van de komma. Daniëls heeft een boek geschreven over de komma, Kom Komma, en een nieuw boek over het taalgebruik van de jaren vijftig. Geslaagd einde van een geslaagde dag.

Links naar de presentaties

  • Gerry McGovern –
    Is contentstrategie een goed idee? [download]
  • Kirsten Jassies –
    De kracht van beeld: visual storytelling [slideshare]

  • Steven Post Uiterweer en Jurry Oortwijn –
    Aan de slag met WordPress [download]
  • Robert Rose –
    Content Marketing: van buzz naar business [download]

Comment Form

Erasmus Universiteit Rotterdam

De webcoördinatoren Christa en Fedde coördineren de websites van het Erasmus Studenten Service Centrum en het SSC Onderwijs, onderzoek en studentenzaken. Daarnaast houden zij zich bezig met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social media, mobiele toepassingen, etcetera. Zij bloggen over de ontwikkelingen op hun werkterrein.