Studenten app

27Nov2013

Gesprek gehad met twee enthousiaste studenten, Sabine en Jason van de Faculteit Sociale Wetenschappen. Zij willen graag voor ons een studenten app ontwikkelen. Zij gaan dan onderzoek doen naar de wensen en behoeften van de studenten. Daarna kunnen we de app laten bouwen. Een mooi initiatief dat wij van de webredactie graag ondersteunen.

Fedde van der Spoel

Workshop Social media

Alweer bijna drie weken geleden is de webredactie SSC OOS gestart met een vijftal workshops Social Media voor medewerkers van de Erasmus Universiteit. In de serie komen de belangrijkste en voor ons meest nuttige social media aan bod. De eerste drie zijn nu geweest en voor alle medewerkers terug te zien via onze website. Bij de workshops waren gemiddeld twintig belangstellenden aanwezig, maar we hopen dat daarnaast een groot aantal medewerkers gebruik zal maken van de mogelijkheid de workshops online terug te zien.

De eerste drie workshops gingen over Yammer (een sociale vorm van intranet), LinkedIn (meer dan een professionele database) en Facebook Pages (over hoe je als bedrijf of organisatie in contact kunt komen met je doelgroep). Aanstaande donderdag volgt een workshop over Twitter door Christa van der Kruk. Tevens sluit zij de serie af met een vreemde eend in de bijt van deze serie workshops, een workshop over het gebruik van de iPad. Maar dat is dan wel weer een apparaat waarmee je je social media heel makkelijk kunt beheren.

Vooral de tweede en derde workshop over LinkedIn en Facebook Pages van Wietske van Ierssel waren zeer verhelderend en vertelden een consistent verhaal. Belangrijkste lessen uit de workshops zijn dat we zoals we vroeger moesten wennen aan de telefoon, aan internet en aan email, we nu moeten wennen aan de sociale media, want die zijn een blijvertje. Daarom is het goed om te weten hoe je er wel en niet mee om moet gaan, wat je beter niet kunt doen en hoe je er optimaal gebruik van kunt maken.

Zo biedt Yammer veel mogelijkheden om efficiënter en transparanter met elkaar samen te werken. LinkedIn is een krachtig middel om een professioneel netwerk op te bouwen en om met nieuwe mensen in contact te komen die in jouw werkveld bezig zijn. Facebook Pages is meer extern gericht en handig om in discussie te gaan met je klanten of je doelgroep, hen vragen te stellen en uitdagen om met jou mee te denken.

Al met al kijken we met een goed gevoel terug op de eerste drie afleveringen. Het is nog mogelijk je aan te melden voor de volgende workshops (zie hieronder).

  • Bekijk hier de workshop Yammer
  • Bekijk hier de workshop LinkedIn
  • Bekijk hier de workshop Facebook Pages
  • Schrijf je hier in voor de volgende workshops
  • Fedde van der Spoel

    LinkedIn_Icon twitter_icon facebook_icon apple_icon yammer_icon

    Social media zijn al enige jaren hot. Eerst was er Hyves dat in kort tijd Nederland veroverde maar sindsdien is er een uitgebreid landschap ontstaan van verschillende soorten social media. Niet alleen om berichten te delen, maar ook om muziek, plaatjes, cv’s en nog veel meer te delen. Er zijn veel vragen, er is angst voor het gebruik van social media. Wat plaats ik wel, wat plaats ik niet?

    Om universiteitsmedewerkers wegwijs te maken in dit landschap organiseert de webredactie een korte serie workshops over de ons inziens meest relevante social media. We hebben gekozen voor het volgende viertal: Facebook Pages, Twitter, LinkedIn en Yammer. Als extraatje is er een workshop voor iPad-gebruikers.

    Medewerkers van SSC OOS kunnen zich gratis inschrijven, medewerkers van de andere organisatieonderdelen betalen een kleine onkostenvergoeding van € 10,- per workshop. Het is niet verplicht je voor alle workshops in te schrijven.

    Hier kun je je inschrijven voor de social media workshops


    Samen met Lucienne Boehmer en Emma Taapken van SSC OOS bezoek ik de webconferentie in de jaarbeurs Utrecht georganiseerd door Entopic. Er zijn wat problemen met het spoor op zowel de heenweg als de terugweg, maar ondanks die kleine problemen is het een inspirerende dag. Op de conferentie ontmoeten we ook nog Amanda Koopman van het SMC. Erasmuscollega Arnoud Houweling schijnt er ook te zijn maar omdat wij geen van drieën weten hoe die er uitziet komen we die niet tegen.

    Engiszins verlaat op het spoor vallen we ergens middenin de keynote van Polle de Maagt. Niet heel erg interessant. Hij vertelt veel over zijn werk voor de KLM die erg veel doet met social media maar waarover ook, door veel artikelen in de vakpers, al veel bekend is.

    Gerry McGovern

    De tweede plenaire spreker is de Ier Gerry McGovern, een naam als van een Amerikaanse presidentskandidaat, en daar begint hij ook mee. Met de campagnewebsites van de kandidaten voor het presidentschap van de Verenigde Staten. Hij laat zien dat op de websites van de kandidaten eigenlijk maar twee dingen staan: “geef” of “ondersteun” of iets soortgelijks, en de oproep om je emailadres achter te laten. Zie bijvoorbeeld de website van Mitt Romney. Volgens hem gaat het er bij een website om je te concentreren op de toptaken en kan er van de meeste websites zo’n 90% weggegooid worden. Een inspirerend verhaal. Goed van toepassing op gigantische websites zoals die van de universiteit, het ESSC en van SSC OOS.

    Peter Minkjan

    Daarna gaan we naar verschillende breakout sessies. Samen met Emma en Lucienne volg ik de keynote over Facebookmarketing door Peter Minkjan. Hij gaat vooral in op Edgerank en het algoritme van Facebook. Hoe je Facebook het slimst gebruikt. Een groot deel van wat hij vertelt heb ik online al gelezen in een handig instructieboekje van Edgerank. Wanneer moet je posten, hoe vaak, wat is het meest succesvol?

    Kirsten Jassies

    Daarna door naar Kirsten Jassies die het heeft over visual storytelling. Een niet al te diepgaand verhaal dat ook nog eens erg snel wordt verteld. De spreekster is een kwartier te vroeg klaar, heeft zich in de tijd vergist. Maar ook hier doe ik toch weer ideeën op. Prachtige voorbeelden, zoals het time lapse filmpje van het Yosemite Park. Mooi om te zien maar niet echt praktisch toepasbaar, hoewel… met de foto’s die Joop Mathijsse van het in aanbouw zijnde Studentenpaviljoen maakt is wellicht ook zo’n mooi filmpje te maken. Ook zouden we usergenerated content kunnen gebruiken om meer foto’s te krijgen van de studenten en de universiteit voor op onze websites.

    Steven Post Uiterweer en Jurry Cortwijn

    Derde breakout sessie gaat over WordPress, het content management systeem (cms) waarin ik dit blog aan het schrijven ben. Ik dacht ook altijd dat WordPress enkel en alleen voor blogs werd gebruikt, maar twee vrolijke jongemannen in geruite hemden, Steven Post Uiterweer en Jurry Cortwijn, laten het tegendeel zien. Het is een handig, gemakkelijk en gratis cms waarmee hele websites worden gebouwd, zoals die van NRC en New York Times. Omdat we op de universiteit met een ander cms (Typo3) werken, niet echt direct toepasbaar voor ons.

    Terug naar de grote zaal voor het laatste serieuze gedeelte van het programma. Een prachtige zaal trouwens, die Polar zaal in de Jaarbeurs Utrecht. Een ovale zaal met het publiek aan vier zijden en het podium in het midden. De sprekers lopen rondom een glazen katheder waar ze geen enkele keer op kijken, slechts de laatste spreker gebruikt het om zijn boeken er af te pakken om daaruit te citeren. Maar over die spreker later meer.

    Robert Rose

    Eerst vertelt de Amerikaan Robert Rose over ‘content marketing, van buzz naar business’. Eén ding wordt duidelijk vandaag. Storytelling is ‘in’. Niet de cijfers zijn het belangrijkst, dat was vroeger, maar het verhaal is nu het belangrijkst. Daarmee overtuig je je publiek en dan stromen daarna de inkomsten vanzelf binnen. Volgens Rose zijn de webredacteuren de marketers van de toekomst, zij schrijven de verhalen die broodnodig zijn. Een mooie samenvatting van het begrip contentmarketing.

    Wim Daniëls

    Afsluiter is vaste columnist van het radioprogramma Spijkers met koppen op zaterdag, Wim Daniëls. Een luchtige afsluiter over de functie van de komma. Daniëls heeft een boek geschreven over de komma, Kom Komma, en een nieuw boek over het taalgebruik van de jaren vijftig. Geslaagd einde van een geslaagde dag.

    Links naar de presentaties

    • Gerry McGovern –
      Is contentstrategie een goed idee? [download]
    • Kirsten Jassies –
      De kracht van beeld: visual storytelling [slideshare]

    • Steven Post Uiterweer en Jurry Oortwijn –
      Aan de slag met WordPress [download]
    • Robert Rose –
      Content Marketing: van buzz naar business [download]

    Homepage ontwerp

    Druk bezig met de vormgeving en met de inhoud van de vernieuwde website van het SSC Onderwijs, Onderzoek en Studentenvoorzieningen. De inhoud stroomt langzaam binnen en aan ons de taak om het allemaal op een heldere manier in te delen en vorm te geven. Met hulp van het SMC begint het er al mooi uit te zien. Ook ben ik druk bezig geschikte illustraties te vinden zodat de website niet alleen uit grijze lappen tekst bestaat. Het lastigst is op dit moment om alle inhoud binnen te krijgen van de redacteuren van de verschillende pagina’s. Dat gaat helaas altijd langzamer dan je denkt en hoopt. Voor veel mensen is het werken aan de website eerder een sluitpost dan een prioriteit. Daarna moet alles natuurlijk ook nog in het Engels vertaald worden voor de Engelstalige versie. Hierboven een ruwe schets van hoe het ongeveer moet worden, maar in samenwerking met Martijn Daniëls van het SMC het is allemaal nog volop in ontwikkeling.

    Fedde van der Spoel

    Samen met Anton Hulst en Elgar, beiden van het SMC, krijgen we een demonstratie van Michiel Veefkind van de Webcare Company over het systeem Radian6. Dit is een social media monitoring tool dat door een aantal grote Nederlandse bedrijven wordt gebruikt om in de gaten te houden hoe er over hun bedrijf wordt gepraat op het wereld wijde web. Het ziet er interessant uit maar bovenal is het erg duur. Voor iedere gebruiker moet apart betaald worden, niet echt handig als je op de universiteit met zijn allen naar de data wilt kijken. Ik vrees voor de Webcare Company dat dit systeem het niet gaat worden.

    Fedde van der Spoel

    Bij Surfnet in Utrecht is een bijeenkomst over OpenSocial Portals. Van te voren heb ik me aangemeld maar ik vraag me tegelijk af of ik op mijn plaats ben op deze zogenaamde expert meeting. Ik voel me geen expert en ben geen ICT’er. Gelukkig valt het mee. Niet alle aanwezigen komen uit de ICT maar zijn net als ik gewoon erg geinteresseerd in de ontwikkelingen op het web. We krijgen drie verhalen te horen en daarna is er gelegenheid tot discussie in drie groepen naar aanleiding van de drie onderwerpen die worden gepresenteerd.

    Het eerste verhaal is van Ronald Verhage van HZ University of Applied Sciences, de vroegere Hogeschool Zeeland die zichzelf een moderne fancy naam heeft aangemeten. Hij vertelt hoe daar door (technische) studenten zelf applicaties worden gebouwd. Voor het web (iGoogle) en voor Android telefoons. Daarmee kunnen studenten nu hun roosters, vakken en cijfers inzien. Niet opzienbarend, wel heel handig. Het maakt me benieuwd naar onze eigen SIN Online app, die ik eerlijk gezegd nog nooit van dichtbij heb gezien.

    Dan volgt een verhaal van Sander van Liemberg van de Rijks Universiteit Groningen over hun in aanbouw zijnde Apache Rave portal die in juni technisch gereed zal zijn en in juli live gaat. Dat verhaal vind ik iets minder interessant. De portal lijkt enigszins op onze MyEur-portal met daarin extra apps als de OV9292-app, een Twitter-app, maar nog geen rooster-app. Die laatste staat nog op het verlanglijstje. Ik heb mijn twijfels over het gebruik van zo’n portal. Ik kan me voorstellen dat een student of medewerker een meer gepersonaliseerde website wil dan onze huidige statische, maar of dit daarvoor de oplossing is? Zouden ze de apps niet liever los op hun mobiel of iPad willen of tonen in hun eigen iGoogle-pagina? (Wat HZ doet met zijn apps.)

    Het laatste verhaal vind ik het meest interessant. Dat wordt verteld door Niels van Dijk van Surfnet zelf en gaat over het aanleggen van een repository van apps voor alle onderwijsinstellingen. Hoe dat moet. Open of gesloten, in een centrale database of bij de instituten waar dan door iedereen uit geput kan worden. Gemodereerd en van ratings voorzien. Lijkt me een goed idee.

    Naderhand vraag ik aan Kirsten Veelo van Surf of er een overlegorgaan is van webredacteuren in het onderwijs. Zij weten het niet. Maar Surf faciliteert Special Interest Groups, dus misschien is het een idee om zo’n groep op te richten.

    ASK Erasmus

    Voor een klein publiek van betrokkenen (Michiel Berkhof, Trinicom; Jos van Wollingen, Ondersteuning OO&S; Coco Bogers, ESSC; Lindsay Underwoord, SSC ICT;  Henk Kok, DCO) en een student (als vertegenwoordiger van de toekomstige gebruikers) presenteert Dick Tensen van het SSC ICT de zogenaamde Proof of concept ASK Erasmus. De Engelse naam voor een conceptvoorbeeld van het vernieuwde ASK Erasmus waar binnenkort negen faculteiten op aangesloten zullen zijn. Ongeveer een maand geleden is geïnventariseerd wat er allemaal moet gebeuren en hoe het er ongeveer uit zou moeten zien en deze proof of concept moet inzicht bieden in hoe het zal worden.

    Iedereen is erg enthousiast over wat Dick heeft gebouwd. De vormgeving is aangepast. De gegevens uit de database staan niet meer in een iFrame maar worden weergegeven in de huisstijl van de Erasmus Universiteit. Het is mogelijk om in de beide databases te zoeken (die van het ESSC en van iBMG, de twee nu aangesloten databases) en vervolgens worden de antwoorden onder verschillende tabbladen zichtbaar met aantallen zoekresultaten. De gegevens van het ESSC in een blauw tabje (de kleur van het ESSC) met het aantal zoekresultaten tussen haakjes daarachter. Die van het iBMG in de kleur van de faculteit met eveneens het aantal daar gevonden zoekresultaten. Door op de tabbladen te klikken kan geschakeld worden tussen de verschillende resultaten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er negen tabs in negen kleuren te zien zijn.

    Natuurlijk moet er nog veel gebeuren. Er zijn vragen over de snelheid van het ophalen van de zoekresultaten die omlaag zal gaan als alle faculteiten zijn aangesloten. Het moet niet zo zijn dat een student tien seconden moet wachten op de resultaten van zijn zoekterm. Verder is nog geen hypersearch toegepast. Dat kan de zoekresultaten stukken beter maken. Ook stelt Dick de vraag of er ook een app moet komen van ASK Erasmus. Dat laatste zou betekenen dat de pagina in een andere computertaal gemaakt moet worden (Java).

    Tenslotte zou het mooi zijn als er een automatisch gegenereerde lijst komt van meest gestelde vragen, maar dat er tegelijk invloed is uit te oefenen op die lijst met vragen. Want de medewerkers van ASK Erasmus zouden ook per seizoen moeten kunnen bepalen wat in die tijd de meest gestelde vragen zijn.

    Kortom, er is nog genoeg te doen, maar er is al een mooi eerste resultaat.

    Fedde van der Spoel

    Erasmus Universiteit Rotterdam

    De webcoördinatoren Christa en Fedde coördineren de websites van het Erasmus Studenten Service Centrum en het SSC Onderwijs, onderzoek en studentenzaken. Daarnaast houden zij zich bezig met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social media, mobiele toepassingen, etcetera. Zij bloggen over de ontwikkelingen op hun werkterrein.